Khamis, 16 Ogos 2012

Pegari : Iban Jauh Ngelekai


 Iban Jauh Ngelekai
Udah tembu “doa” dibacha ngagai semua penumpang dia alai Flight B1854 Royal Brunei Airlines belabuh serunyut bejalai ba padang bilun antarabansa Kuching. Jam maya nya pukul tiga lemai kena tiga ari bulan lapan 2009. Bilun berangkat endang nitihka jam lalu penerebai ari Kuching ngagai Bandar Seri Begawa disadang dalam pengelama  sejam sepuluh minit. Limpang mimit kenang ba senentang “doa”.  Diperatika aku ba menua ti udah alai bejalai dia alai nadai tentu mayuh bilun ti bisi meri  awak ngagai penumpang macha “doa” tauka sembiang dikena merekat penerebai bilun sebedau sida berangkat.  Keterubah iya aku ampit enggau besembiang iya nya lebuh terebai ngena Batavia Air ti angkat ari Jakarta ngagai Banjarmasin ba taun 2006. Tak asai ka chelap agi ati udah macha sembiang laban nangi enggai ka utai ti enda disadang nyadi di langit.
Taja pan udah berangkat kurang lebih sepuluh minit ari padang bilun tang rampa menua Kuching endang agi nyengala dipeda. Kelimpah ari ti merening pemanah rampa menua ari alai aku ti duduk aku endang selalu berunding ka baka ni bansa kitai Iban udah ngelekai pambar di pulau Borneo. Kebuah pia laban sambil ti di kangauka orang meri lecture pasal politik menua Sarawak enggau Malaysia ngagai pemesai-pemesai  ba Ministry of Foreign Affairs Brunei aku mega diberi peluang bejalai ngagai menua kitai Iban di Temburong. Nya meh utai ti ngasuh ati gagit laban deka betemu sereta meda ubah enggau ikas pengidup kitai  Iban ti diau di luar Sarawak.
Aku mega agi ingatka pengawa diri ti nguji deka ngiga bansa kitai Iban di Taiwan lebuh aku ti bisi peluang enggau orang Visiting Fellowship sebulan ba Department of Politics di  National Taiwan University di Taipei ba taun 2008 suba. Mayuh endar berita ti madah ka bansa ti sama enggau kitai Iban agi bisi di menua nya. Aku enda ngiga jauh tang nemuai ngagai Shung Ye Museum of Formosan Aborigines ti semina seberai jalai National Palace Museum di Taiwan. Kelimpah ari ti meda video pasal mayuh macham bansa ti bisi kala nguan menua Taiwan aku mega meda kereban ti dikena sida ngidupka diri lalu ninga sereta meratika jaku ti dikena sida bejaku enggau pangan diri. Kereban ti dikena ngidupka diri baka betenun endang bisi sama enggau ti dikena suku bansa ti bisi di Pulau Borneo. Nitihka cherita dalam video ti dipandang ngagai orang mayuh enggau temuai ti bisi nyenguk museum nya dia alai sida ngambu mayuh suku raban bansa ti mayuh nguan menua di Asia Tenggara tu endang datai ari  tanah besai China lalu ngelekai ngagai Taiwan lalu udah nya baru ngelekai ngagai alai bukai. Aku semina ngangguk ka pala lebuh ninga “teori” nya tadi taja pan aku nemu mayuh teori bukai ti bisi nguji nerangka penatai bansa asal di menua Asia Tenggara. Ambika banding Benedict Sandin mega bisi teori ti madahka penatai bansa Iban ari Batang Kapuas. Teori tu selalu dikena orang ti mansik asal penatau enggau adat lama kitai Iban di Sarawak. Tu endang bisi pengamat laban mayuh cherita kitai Iban bisi sama enggau cherita tuai bala orang di Kalimantan Barat tin guan batang Kapuas. Aku agi ingat ka diri ti betemu enggau siko ari orang ti landik senentang adat asal ari menua   Kalimantan lebuh ngulu siti Persidangan Sejarah Antarabansa di Brunei ba taun 2008. Iya madahka diri Pangeran Ratu Sri Negara H.R.M Ikhsan Perdana ti agi nampung turun Kesultanan Sintang. Iya mantai ka siti cherita main asal ti besangkut paut enggau Pulang Gana lalu cherita nya endang mayuh endar sama enggau cherita Simpulang Gana ti ditemu kitai Iban di Sarawak. Laban ti deka nemu enggau dalam agi aku lalu ngerandau iya  lebuh makai lemai. Mayuh amat cherita tudah tuai lalu tu endang siti ari pekara ti ngamatka penatai kitai Iban menya ari Batang Kapuas.
 Pulai ngagai cherita aku ba Taiwan baru. Nitihka leka jaku ti ditulis tiap suku bansa di Taiwan ti ngena tulis Roman lalu bisi dipandangka ba Shung Ye Museum of Formosan Aborigines Taiwan dia alai asai sepi aku enti sema kitai Iban bisi di Taiwan tentu sida udah lama bekejang ninggalka menua nya laban ari leka jaku 14 iti pupu raban bansa endang enda sama enggau kitai Iban. Asai sepi aku nyangka semak agi munyi jaku ti dikena enggau jaku orang Filipina, Tagalog.

Enda berasai pengelama udah ba langit dia alai bilun lalu terengkah di padang bilun antarabansa di Brunei. Lebuh ti datai pintu pemansut aku lalu betemu enggai pemesai ari Kementerian Luar Brunei, Dr Norahbihah  ti endang udah nganti aku. Aku lalu dianjung ngagai hotel Rizqun alai aku diau lebuh di Brunei. Lebuh aku  nanya iya nama kepakaran iya dia alai Dr Norahabibah madahka diri orang ti mansik pengawa orang jai baka terrorism. Ari penemu ti dipansutka iya endang mandangka ngembuan pengelandik ba pelajar iya lalu udah suah mantaika keretas jurai ba menua tasik. Dalam rantu jalai ngagai hotel dia iya madah ngagai aku program sida ti deka mai bejalai lalu meda siti ari menua ti endor pendiau  bansa Iban di Brunei. Aku berasai lantang ati laban tu meh peluang ulih meda sereta betemu enggau bansa Iban ti diau ba menua bukai.

Kelimpah ari ti ingatkan Iban di Brunei pengingat aku ka bansa kitai Iban ti bisi pindah lalu nguan menua Sabah mega endang agi nyengala terang. Ambika banding, dalam bup iya Peturun Iban dia Benedict Sandin bisi ngenang pemegi kitai Iban ka menua Sabah. Sekeda ari sida ke pegi  endang lalu netap diau mendam di menua din. Iya mega bisi ngenang kitai Iban ti bisi sama ampit enggau orang ngalahkan Mat Salleh di Sabah menya.  Kena 24 ngagai 26 bulan lapan 2009 tu tadi aku mega bisi nemuai lalu bejalai betemu enggau bansa kitai Iban di Sabah. Dua bengkah pendiau kitai Iban ti bisi di Tawau iya nya di Merotai enggau di Kuala Nansang. Bala Iban ba dua buah genturung pendiau tu endang datai ari Sarawak. Lebuh ditanya kami sebuat senentang penatai sida mega madahka diri ari Sarawak lalu sekeda ari sida endang selalu bisi pulai ngundang menua lama sida.Penyauh genturong pendiau bansa Iban di Merotai ari pasar Tawau iya nya kira 40 minit enti nepan teksi. Ba genturung pendiau sida mega bisi kebun dandang sawit ti besai, rumah gereja, Tadika KEMAS lalu pia mega bisi api elektrik siang malam.

 Maya sida sebuah pindah ka Tawau suba nadai bereta laban bisi dulu agi lalu bisi mega laun agi. Ambika banding siko ari kitai Iban ti chukup lama udah pindah ke Merotai iya nya benama Tijut anak Timu. Iya madahka diri ari Pakan Lemuyan pindah ke Sabah ba taun 1948 menya. Lebuh ditanya senentang pengingat iya ka menua asal dia iya endang agi terus ingat ka menua lama iya di Pakan. “Aku pindah kitu ba taun 1948 menya lalu endang nadai ati mulaika diri laban nyau bisi bini anak lalu pia mega bisi tanah alai betanam betupi baka orang bukai di menua ditu”, ko tudah tuai lebuh ti ditanya kemaya iya pindahka menua Sabah. Lebuh aku madahka diri datai ari Kabo dia iya tuchum lalu madahka menua kami duai sigi enda jauh.  Kelimpah ari ti bisi tanah alai netapka pendiau ti meruan bala Iban di dua buah genturung menua tu endang bisi Tuai Kampung ti dikelala perintah menua sida. Siko ari Tuai Rumah Iban di Merotai iya nya TR Lulot anak Jungal ti pindahka Merotai ba taun 1969. Menua asal iya ari Katibas. Sida pindah ketegal ari ti enggau orang kereja kayu. Iya madahka diri endang selalu bisi nemuai ngundang menua lama iya di Sarawak. Iya mega madah ngagai kami bisi endar bala tuai-tuai kitai Iban ari Sarawak udah bisi ampit nemuai ngagai menua sida di Merotai. Tuai Kampung Lulot mega madahka pengaga ati diri ninga rita bala kitai Iban di Sarawak ti sama bisi ampit peluang mansang baka orang bukai.

 Sebuah agi genturung pendiau Iban di Tawau iya nya ba menua ti dikumbai sida Kuala Nansang. Penyauh genturung pendiau sida di Kuala Nansang ari pasar Tawau iya nya kira 20 batu. Enti nemuai ngagai Kuala Nansang kitai niti Jalan Apas lalu nuju Jln Quin. Sepemanjai jalai nya kitai meda ladang kelapa sawit lalu dalam dandang kebun sawit kitai mega  meda mayuh endar tuga tebelian ti udah ditebang. Ari pemayuh batang tebelian ti baka garing ba tanah mandangkan menua tu endang sigi mayuh tebelian. Di Kuala Nansang Tua Kampung John anak Sulutanmegai 60 pintu lalu baka kitai ditu iya mega bisi JKKK ti mantu iya ngereja pengawa lalu berundingka atur pemansang ba menua sida. Ba kampong sida mega bisi gerija, sekula primari alai nembiak belajar. Kelimpah ari ti kereja perintah, gawa ba kompeni bala Iban ba Kuala Nansang mega ngereja pengawa betanam betupi baka nanam sawit. Ari dipeda ngena mata kasar dia alai sida berupai bisi endar penyamai lebuh ti ngidupka diri di menua orang. Tua Kampung mega madahka bala nembiak nyamai diatur sereta digempung lalu nadai mayuh  penanggul. Taja pan nadai adat ti bebatang baka Adat Iban ti dikena Tuai Rumah kitai Iban di Sarawak tang sida ulih ngatur penusah ti mit-mit enggau jalai ti alus.

Nampung pejalai aku ti ka Brunei baru. Pejalai aku ngagai menua Temburong belabuh ngena jalai ai. Agen dagang temuai ari menua Australia ti benama Alan Riches nganjung aku ngagai pengkalan ba Sungai Brunei. Ari pengkalan nya kami dibai nepan perau  speed boat tauka dikumbai sida Water Taxi  ti muat kira tiga puluh enam iko orang. Pejalai ngilika ai Brunei lalu pansut ngagai muara lalu udah nya baru mudik ngagai sungai   Temburong. Pengelama ngena speed boat kira 40 minit. Ari pengkalan ba ili jematan Temburong kami lalu nuju pengkalan perau panjai kira ka 20 minit ngena kereta. Ari pengkalan nyalalu mudik batang sungai Temburong ngagai National Park. Pejalai kin kiri 40 minit ngena perau enggau injin tiga puluh kuda. Nyau kepuas ka berandau aku nanya ka penatai orang ti ngemudi lalu megai  injin perau kami. Iya   madah ka diri ari Julau lalu udah bekereja di Brunei kurang lebih 8 tahun. Ari  jalai iya ngemudika perau kami sebuat sari nya mandangka iya  udah ngembuan pengelandik enggau penyikar ti chukup. Kami mudik ke ulu ngagai menua dikumbai Ulu-Ulu Resort. Kami mega bisi bejalai kaki nanjak bukit mimit sebedau manggai ba tuchung ti bisi disediaka alai Canopy Walk.  Peninggi Canopy Walk nya 60 meter
Pulai ari ulu Temburong kami ngetu ba dua buah rumah panjai kitai Iban. Dua buah rumah panjai nya rumah Igat anak Tarang di Sumbiling, Temburong enggau sebuah agi rumah panjai ti enda bangat jauh ari nya, iya nya rumah Jamat anak Malong, Kampung Sibut. Lebuh ti ngetu ba rumah Jamat anak Malong aku ngambi peluang ngerandau bala indu ti benung nusuk atap daun apong. Kelimpah ari ti nanyaka penatai kami mega mayuh utai dikenang taja pan awak ke ngetu nya enda tentu panjai. Lebuh ti berandau kami mega dibantai ka Tuai Rumah Jamat sebaka buah mutan ti chukup pemanis.  Rumah Jamat endang teleba ditapatka nemuai laban sida ngemeranka home stay ngagai temuai ari luar ti deka ngasaika pendiau ba rumah panjang. Ba sukut rumah panjai sida bisi library ti mandangka nembiak enggau orang ba rumah panjang nya bisi pengeransing ba pengawa macha tauka begiga penemu ti dalam agi.       

Lebuh ti ngetu ba rumah Igat kami mega bisi dibai orang tama ka bilik. Aku mega ngena peluangnya ngambi  gambar senentang rumah panjainya. Ba dinding tiap pintu bilik endang bisi disangkingka kerja jari (kraftangan) sida ba rumah panjainya ke peda tauka dijual ngagai bala temuai ti bisi datai. Nitih ko David anak Insol, siko ari kitai Iban ari menua nya ti ngemeranka pengawa dagang temuai, rumah panjai Igat mega selalu ditiki bala temuai. Langkar rumah panjai endang agi baka enggi kitai ditu laban iya agi begantung. Ba mua pintu bilik Tuai Rumah Igat  diengkah ka nama iya ti nyadi Tuai Rumah lalu digembar enggau gambar Sultan Brunei. Tu mandangka penaluk enggau pengangkun ati sida ti nyadi rayat Brunei.

Taja pan berandau enggau ngerampas aja enggau bala Iban ba dua buah rumah panjai nya tadi tang ati berasai puas kelebih agi ngasaika diri ulih betemu enggau kitai sama kitai. Kebuah pia laban kitai ngena jaku ti sama, adat asal, penatai enggau pengingat lama ti sama nya alai nyamai dikena ngepunka randau. Randau enggau sekeda ari bala Iban di rumah panjai dua iti nya tadi deka ditampung aku ka ujung agi laban malamnya aku bisi peluang berandau enggau bala ari Persatuan Iban Brunei. Yang Dipertua Persatuan Iban Brunei, Salanjat Jugi enggau dua iko agi raban iya,  Mauh anak Malang enggai Tinggi anak Kelai sama bisi datai ngulu aku ba alai ti diau. Sida sebuah tu diau di Daerah Tutong. Aku rindu endar berandau laban utai ti dikenang nya ukai semina pasal pengawa sekula tang mega main asal, pengarap, penatai kitai Iban lalu pia mega pemindah kitai Iban ari Sarawak ngagai menua bukai. Sida mega becherita ngagai aku senentang penatai sida di Brunei lalu dini alai asal aki ini sida.  Tu kedua kali aku betemu enggau sida laban ba taun 2007 menya aku udah betemu enggau sida di Brunei leboh bisi seminar pasal pribumi  ti di atur di Universiti Brunei Darussalam. Aku agi ingat bendar ka tanya sida ngagai aku senentang pendiau enggau ubah pemansang kitai Iban di Sarawak lebuh aku ti ngenataika siti kertas jurai lebuh maya nya subah. Enda berasai kami ti udah berandau dia ari nyau udah jauh malam lalu kami sebuat ngetu sereta beserara. Dalam ati enggau sampi endang ngarapka diri ulih betemu baru dudi ari ila. Ari siti aku mulaika diri ka Kuching.              
          
Kenang aku di atas tadi dikenatai sereta disambil aku enggau jalai becherita awak ka nyamai dibacha bala mayuh. Batang tauka pun kenang iya nya senentang kitai Iban ti udah jauh ngelekai mindah ngagai menua bukai. Lalu laban endang agi ngembuan jaku, main asal sereta pengingat tuai ti sama dia alai nyamai amat berandau enggau bansa Iban nadai milih dini alai sida diau. Naka ka diatu menua tauka nengeri ba Pulau Borneo udah serap bisi alai bansa kitai Iban ngelekai. 

Dikarang :
Dr Neilson Ilan Mersat
Meruji Kabo, Saratok, Sarawak.
E-mail : mnilan@fss.unimas my

Tiada ulasan:

Catat Ulasan