Rabu, 15 Ogos 2012

Pemansuhan ISA langkah transformasi politik negara

Pemansuhan ISA langkah transformasi politik negara

by Saibi Gi. Posted on September 17, 2011, Saturday
ISA dikritik kerana dipercayai cacatkan amalan demokrasi
KUCHING: Keputusan untuk memansuhkan Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) 1960 menunjukkan komitmen kerajaan dalam meneruskan transformasi politik di negara ini.
Timbalan Dekan Fakulti Sains Sosial, Universiti Malaysia Sarawak Dr Neilson Ilan Mersat yang berkata demikian menambah, ISA dianggap kejam dan menerima kritikan selama ini kerana dipercayai mencacatkan amalan demokrasi.
“Imej undang-undang tersebut sebagai alat politik bertambah menyerlah apabila ramai yang ditahan adalah mereka yang tidak sehaluan dengan pihak berkuasa kerana fahaman politik yang berbeza,” katanya ketika dihubungi, semalam.
Neilson yang juga pensyarah politik berkata lagi, pemansuhan undang-undang itu juga boleh dilihat sebagai hadiah yang istimewa untuk semua rakyat Malaysia sempena Hari Kemerdekaan dan Hari Malaysia.
Katanya, orang ramai sentiasa berharap agar demokrasi akan terus subur dan menggunakan ruang demokrasi dengan bijak dan bertanggungjawab.
“Kepelbagaian Malaysia dari sudut budaya, politik dan juga agama menuntut setiap individu untuk melakukan tapisan sendiri dalam perkara-perkara sensitif,” katanya.
Katanya, Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak akan kelihatan lebih menyerlah susulan pengumuman tersebut yang sesuai dengan program transformasi politik kerajaan pimpinan beliau.
“Kita berharap wakil rakyat kita akan berdebat dan menghalusi undang-undang baru itu kelak dengan teliti supaya kedua-duanya tidak akan dibayangi oleh ISA yang telah dimansuhkan itu,” katanya.
Malam kelmarin, Najib dalam perutusan khas yang disiarkan secara langsung menerusi RTM1 dan TVi mengumumkan ISA dimansuhkan dan kerajaan akan menggubal dua undang-undang baru bertujuan memelihara keamanan negara.


Read more: http://www.theborneopost.com/2011/09/17/pemansuhan-isa-langkah-transformasi-politik-negara/#ixzz23f8aLnVQ



Perintah angkunka politik madam ISA

Posted on September 17, 2011, Saturday

KUCHING: Pemutus madamka Akta Pengelikun Dalam Menua (ISA) 1960 mandangka pengeran perintah ba pengawa ngatur ubah politik ba menua tu.
Sapit Dekan Fakulti Sains Sosial, Universiti Malaysia Sarawak (Unimas) Dr Neilson Ilan Mersat madahka , ISA dikelai siti atur ti kelalu jai sereta nerima timbal ke enda manah ngelamatu ke ditemu ngeruga atur demokrasi.
“Imej adat nya ke nyadi senyata politik balat nyemetak alai orang ke ditan mayuh agi ari raban ke ngelaban perintah ketegal ngembuan runding politik ke bebeda,” ku iya lebuh dikerandau kemari.
Neilson ke mega seiku lechera politik madahka, pengawa madamka adat nya nyadi pemeri ti berega ungkup rayat menua tu nyerumba pengerami ngintu hari Merdeka enggau Hari Malaysia.
Ku iya, rayat ngarapka atur demokrasi seruran dikemeran lalu bekenaka awak demokrasi nya nengah jalai ti betul.
“Malaysia ke ngembuan bemacham main asal, politik enggau jalai pengarap begunaka rayat ke nemu ngintu penyerakup sereta enda sengapa ngenataika jaku ke tau ngeruga pengelikun menua,” ku iya.
Iya madahka, Menteri Besai Datuk Seri Najib Tun Razak deka dipeda seiku ketuai ke tegap lebuh ngemansutka penerang nya lalu setipak enggau atur progrem ubah politik perintah ke dikuasa iya.
“Kitai ngarapka pengari rayat tau berandau bejuraika adat tu ngambika runding enda dikeruga atur ISA ke udah dipunaska,’ ku iya.
Malam kemari, Najib ba jaku lalau nengah RTM1 enggau TVi mansutka penerang alai perintah deka ngemunaska ISA lalu deka numbuhka dua adat baru ngambika tau ngintu pengelikun menua.


Read more: http://www.theborneopost.com/2011/09/17/perintah-angkunka-politik-madam-isa/#ixzz24Q7jC6CV




Tiada ulasan:

Catat Ulasan